
האזרח האחראי
האזרחית רודפת הצדק
אחת הסדנאות שהשתתפתי בה כמנחה, זו שהתקיימו ביום שלישי ה 1.6 במסגרת מפגש סיכום של השתלמות: גיאוגרפיה אזרחות ומולדת לבתי ספר יסודיים, הייתה סדנא למורים ערביים. הם הכירו אותי וירטואלית במפגש סינכרוני על נושא זהותם של אזרחים ערבים וגם
כשהגבתי על העבודות שלהם בהיי לירן. המורים הערבים, 14 במספרם, היו מגוונים כמו צבעי הקשת: מורות ומורים, דרוזים ומוסלמים,דתיים וחילוניים, צעירים ומבוגרים. אחרי שהתיישבנו בקשו המורים לקצר את הסדנא כדי לתפוס את הרכבת או כי הילדים בבית מחכים להם וכל מיני סיבות. הרגשתי שהם לא מצפים לערך מוסף מהסדנא וכי הספיק להם ההרצאה שצפו בה צפייה בתוצאות ניתוח השאלונים על מידת התרשמותם מההשתלמות,מהלמידה מרחוק ומהתכנים.
התחלתי בזה שחילקתי להם את שלושת הטיפוסים שהתבססו על מאמר העוסק בשאלת האזרחות הטובה , האזרח האחראי, האזרח המשתתף והאזרח רודף הצדק. (למי שירצה ללמוד יותר על הטיפוסים יוכל להיכנס כאן).
התחלתי בזה שחילקתי להם את שלושת הטיפוסים שהתבססו על מאמר העוסק בשאלת האזרחות הטובה , האזרח האחראי, האזרח המשתתף והאזרח רודף הצדק. (למי שירצה ללמוד יותר על הטיפוסים יוכל להיכנס כאן).
הנושא הפך את האווירה לתוססת, המורים התחילו לדון בהתלהבות סביב איזה טיפוס צריך לחנך לפיו או לשאוף אליו, היו תשובות שונות אך מכולם נשמעה השאיפה לחנך לפי עקרונות הצדק והעדיפו את הטיפוס השני הפרקטי כפתרון ביניים והשאיפה היא לטיפוס השלישי. לאחר מכן המשכנו עם המשחק המחשבתי מסך הבערות של רולז והיה ניכר הקושי של רוב המשתלמים להתנתק מזהותם ולדמיין מצב התחלתי ללא זהות מוגדרת. ומה שמעניין שקבוצה אחת שבחרה כללים בתחום השוויון קראה לעצמה מדינת השמרנים והיו לה חוקים של מדינה גזענית. לדוגמה בחרו בשניים מהחוקים שהיו בדפים שחילקתי:1. כל אזרח במדינה יכול לגור בכל כפר שהוא ירצה ואנשי הכפר לא ימנעו זאת ממנו, אך חברי הקבוצה הוסיפו שתי מילים בסוף( עם הסתייגות) 2. לבעלי מוגבלות צריך להקים מוסדות חינוך נפרדים. ששאלתי מה התוספת הזו אמרו שאם יהיה אזרח שהוא פושע למשל אז זר שלא יודעים עליו כלום אז לא נרשה לו. וישר בקשתי מאחד מהם לקחת זהות של פושע ואמרתי לו מה דעתך עכשיו בחוק, כשאתה זה הפושע ? הוא התחיל להתרכך בעמדותיו.הדיון שליווה את הפעילות נעצר כשעבר זמן הסדנא ואחד המשתלמים נזכר שיש לו רכבת לתפוס.
אינסאף

אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה